NIEUWSBERICHTEN 2013-2014

April 2014 Nieuw email adres

We hebben een nieuw emailadres voor alle contacten waarmee u alle bestuursleden kunt bereiken.

            bv.oventje@gmail.com

CARNAVAL 2014

Met het motto "me carnaval nie zeuren dan kan Piet in alle kleuren" deed buurtvereniging Oventje mee met de carnavalsoptocht van de Smouskus in Zeeland.

Onder een stralend zonnetje en met behoorlijk veel publiek was het weer eens een hele gezellige optocht met hele leuke thema's.

Daar hoorde zeker ook de groep van het Oventje bij, die haalde een eind vorig jaar opgelaaide discussie over de zwarte Pieten nog maar eens uit de kast.

Met een behoorlijke "zwarte" Sint en veel gekleurde Pieten was het een kleurrijke groep.

Dat hiermee de 3e prijs mee naar het Oventje ging was dan ook geen verrassing.

Mooi gedaan en proficiat carnavals groep Oventje.

 

INLOOP MIDDAG

Elke eerste woensdagmiddag van de maand is er bij Cafe 't Oventje een inloopmiddag, deze is voor iedereen te bezoeken, dus ook oud inwoners van het Oventje maar ook van andere buurtschappen zoals Brand, Trent en Graspeel, of elders uit Zeeland. De opzet is er een gezellige middag van te maken, dat kan door te buurten, een kaartje leggen of een ander spelletje.

De eerst volgende is a.s. woensdag 5 februari.

Deze inloop middag is vanaf 13.30 tot 15.30 uur en er zijn geen entree kosten aan verbonden.

Koffie is tegen een vriendelijk prijsje te verkrijgen.

Jaarvergadering 2014

Kort verslagje van de jaarvergadering

Ruim 60 leden hadden de moeite genomen om naar de jaarvergadering van de buurtvereniging te komen er waren ook nog 5 afmeldingen. Mooi was dat er 4 van de 5 nieuwe buurtgenoten aanwezig waren.

Ook burgemeester Bakermans wilde graag de vergadering bijwonen, om zo wat meer over het wel en wee van het Oventje te horen.

Bij de bestuursverkiezingen was Jan van den Elzen aftredend en niet herkiesbaar. Jan is in 2013 verhuisd naar Uden.

Er waren 2 nieuwe kandidaten aangemeld, Helga Chrispijn en Theo Cornelissen.

Deze zijn beide toegetreden tot het bestuur zodat de bestuursbezetting weer 7 leden is.

IDOP 

De plannen die we vorig jaar hier hebben gepresenteerd zijn hier en daar wat aangepast. Er zijn iets andere speeltoestellen aangekocht en we hebben besloten om onder de kiosk geen kelder te maken,dit in verband met veiligheid en het bespaart een hoop kosten en tijd.

 Omdat de basisschool behoefte had aan een opbergruimte voor tafels en een podium die normaal in de aula stonden,hebben we een tuinkast geplaatst waar nu speelattributen in kunnen en het podium kan nu in de bergruimte van de school, de tuinkast is al geplaatst en past goed in het geheel.

Voordeel is ook dat het onderwijzend personeel niet met zware tafels onder in de kiosk hoeven.

 

We zijn verder druk bezig met de bestrating van het schoolplein ,de paddenstoelen zijn verwijderd.,en de volgende klus zal het hekwerk zijn dat in zijn geheel wordt vernieuwd. Hekwerk wordt geleverd op 10 februari en zal dan zo snel mogelijk geplaatst worden. 

Als de speeltoestellen geleverd zijn zullen deze in eigenbeheer worden geplaatst .

 En als laatste zal de kiosk een plaatsje krijgen.

 Eind mei ,begin juni hopen we alles op z’n plaats te hebben .

 Uiteraard willen we heel graag hulp inroepen van onze buurtbewoners,we hebben al heel wat mensen bereid gevonden om een zaterdagje mee te helpen,en meestal bellen we niet tevergeefs. Maar alle hulp van iedereen is nog steeds hartstikke welkom maar ook nodig ,ik vraag daarom nu aan iedereen als je tijd hebt, om een handje te komen helpen,je hoeft echt geen bouwvakman te zijn,dat ben ik ook niet maar een handje helpen kan iedereen ,toch. Dus twijfel niet en geef even je naam aan ons door.

 

We hebben het er nog niet over gehad in de idop commissie ,denk nog geen tijd voor gehad,maar als alles gereed is denk ik toch aan een openingsfeestje en dat willen we dan graag doen met alle buurtbewoners en met de basisschool.

In welke vorm we dat gaan doen heb ik wel ideeën over maar dat horen jullie ter zijner tijd.

Verder zijn we met de idop commissie i.s.m.vco bezig om te bekijken of we een kunststof gras veldje aan kunnen leggen bij vco,omdat we zoveel mogelijk zelf gaan doen hopen we daar nog wat financiële middelen voor over te houden. Daar zijn we nu zover mee om een vergunning aanvrage te doen bij de gemeente. 

 

Gastspreker van de avond was burgemeester Bakermans die over de thema’s, bestemmingsplan Oventje, en decentralisatie overheidstaken het een en ander wist te verduidelijken.

Onder het genot van een drankje werd er nog een gezellige avond van gemaakt.

 

Buurtvereniging op Facebook

Buurtvereniging Oventje is alweer enkele weken ook op facebook te vinden, benieuwd?

Klik op volgende link:     https://www.facebook.com/buurtschapoventje

Meer over BIN Zeeland

Beste buurtbewoners,

Een Buurt Informatie Netwerk (BIN) is een netwerk waarin informatie-uitwisseling tussen bewoners, de politie en de gemeente centraal staat. Bewoners zijn vaak beter op de hoogte van situaties in hun buurt. Zij kunnen in positieve zin elkaar en elkaars spullen in de gaten houden en oog hebben voor verdachte situaties. Dit soort“buurtcontacten”en sociale controle verhoogt de veiligheid en de leefbaarheid.

 

Belangrijk

- Verdachte situaties in onze wijk moeten gemeld worden bij de politie: 0900-8844 of 112 bij spoed. 

- De politie neemt maatregelen nav uw meldingen

-Via de website kunt u de meldingen en de resultaten van de meldingen bekijken, waarvan u tevens een notificatie per e-mail krijgt als u zich inschrijft.

 

Deelnemen

Wij zijn van mening dat het goed is dat wij als buurtschap en buurtbewoners deel nemen aan dit BIN Netwerk. Wij willen dan ook de bij ons bekende mailadressen toevoegen aan dit netwerk. Mocht je dit niet willen stuur ons dan een mail. (Uiteraard kan je je daarna ook nog uitschrijven).

 

Flyer

Je ontvangt binnenkort ook een flyer in de brievenbus, waarin alles nogmaals duidelijk wordt uitgelegd.

 

Heb je nog vragen dan kun je deze via de mail stellen aan info@binzeeland.nl of aan het bestuur van de buurtvereniging.

 

HAPSTAP & PUZZELWANDELING

Bij een heerlijk wandel weertje hadden 55 deelnemers met de hap&stap puzzelwandeling  mee gedaan. De nieuwe opzet was bij iedereen in de smaak gevallen,een stukje wandelen  een kop heerlijke tomaten soep en een foto puzzel oplossen was de eerste opdracht ,waarvan de meeste toch 5a 6 foto’s van de 8 goed wiste te raden. Weer een stukje wandelen en de volgende opdracht was 10 opgenomen stemmen van mensen uit  ’t Oventje goed te raden. Maar dat dan wel met een beker hete chocomel met echte verse slagroom. Daarna naar de laatste opdracht en dat was het raden van een mysterie gast ,onder het genot van een bakje heerlijke Hollandse poffertjes.

De taart werd gewonnen door fam. v.d.Walle vooral ook omdat Jet de mysterie gast in een paar seconden wist te raden ,erg knap van Jet.

Gelukkig weer eens een geslaagde activiteit van de buurtvereniging.

Fietstocht 2013

 

Droog en een lekker zonnetje, dus heerlijk fietsweer was het de zondag met de fietstocht van buurtver. Oventje.En dat vonden zo'n 90 deelnemers die begonnen aan een tocht van 34 km.De tocht ging via de Langenboomsebossen naar Campagne, waar Marga met de ranjapost de eerst dorst van de deelnemers verhielp, en door het wildgraas gebied bij de Raam naar Velp daar de dijk op en zo naar het nieuwe natuurgebied van Keent waar toch heel veel veranderd is.Zo kwamen we uit bij onze koffieplaats Wim de Klijn, die daar een soort van "bezoekerscentrum Keent" en theehuis beheert, en samen met z''n vriendin ook een kunstgalerie heeft, dus er was van alles te zien. Maar de koffie en thee was deze keer door Leny en Maria gezet en die was weer heerlijk.Na de koffie gingen we via de nieuwe brug naar Overlangel en via de dijk naar Reek, en zo via de Rusven, waar Roos op een versierde plek de appeltjes stond uit te delen.

Een versierde plek, omdat Roos alweer zeker 25 jaar onze appeltjespost is, echt een felicitatie waard.Roos werd daarom na de fietstocht in de schijnwerpers gezet en met een hele leuke fotocollage bedankt.

Alles bij elkaar was het weer een leuke fietstocht die we met een hapje van de barbecue en een drankje bij café 't Oventje werd afgesloten.

Roos 25 jaar appeltjespost van de fietstochten van buurtver. Oventje

57+ middag

   

Wat een lentewandeling zou moeten zijn, leek het door het frisse weer meer op een herfstwandeling, al mochten we nog niet klagen, geen druppel regen gehad. Onder begeleiding van Jan van Geffen gingen we met 'n groep van zo'n twintig wandelaars de Uiventjese en Trense bossen in. Jan wist o.a. alles te vertellen over het onderhoud van de bossen en liet dan ook zien waar en waarom bomen bepaalde merktekens hadden. En waarom er in het bos kale plekken waren. Vooral als het over de dieren in het bos ging had Jan ieders aandacht en kon dat op een leuke en leerzame manier aan de groep overbrengen. Hij liet ons de voederplekken zien en een drinkplek, die op Jan zijn initiatief is gecreeerd. Voor Jan was dat dan ook "Jansgat".Jan wist zoveel te vertellen dat we op t einde tijd te kort kwamen. Met een halfuurtje vertraging konden we toch aan de Brabantse koffietafel beginnen. Een heerlijk met streekproducten bereidde koffietafel liet zich goed smaken. Met de complimenten aan Café ’t Oventje.

Alles bij elkaar een zeer geslaagde middag, met natuurlijk dank aan Jan van Geffen.

 

Jan en de aandachtige luisteraars

Blijf op de hoogte

 

Wilt u graag op de hoogte blijven van wat er op de site van u buurtvereniging gemeld wordt,stuur dan u mailadres even door,dan krijgt u automatisch een bericht als er iets nieuws op de website staat.

Mailadres even via "schrijf commentaar" hier rechts doorgeven of stuur even naar gerritwillmm@home.nl

 

OPTOCHT CARNAVAL 2013

Onder het motto ,we doen een gooi naar de beker,deed het Oventje mee aan de optocht van de Smouskes,dit vooral om dit jaar de wisselbeker voorgoed mee naar het Oventje te nemen .Maar, met wel een verdienstelijke tweede plaats,ging die beker met de grote oren dit jaar niet mee terug,maar mag deze een jaartje naar buurtschap Den Trent.

Jaarvergadering 22 januari 2013

 

Gerrit opent de vergadering. Er zijn 24 leden aanwezig. Juliette Ottens en Franka van Lanen hebben zich afgemeld.

Na het inleidend woord geeft Gerrit het woord aan Wilma.

Zij vertelt over de samenstelling van bestuur en buurt en activiteiten van het afgelopen jaar:

 

Het bestuur bestaat uit:

  • Gerrit Willems (voorzitter)
  • Wilma Verbruggen (secretaresse)
  • Jan vd Elzen (penningmeester)
  • Margit vd Velden
  • Marja Santegoeds

Aftredend en niet herkiesbaar zijn:

  • Gonny Huvenaars
  • Henk Duiker
  • Masja Verbruggen

We verwelkomen Marja Santegoets als nieuw bestuurslid. Marja WELKOM!

Enkele dagen na de jaarvergadering is er alsnog een aanmelding voor het bestuur gekomen in de persoon van Elly van den Berg Voor-Oventje 53 a   ellyb@home.nl   0486452730

Ook haar hete we van harte welkom in het bestuur.

 

Vervolgens wordt het woord overgenomen door Ad Daverveld.

Hij vertelt de ontwikkelingen met betrekking tot het IDOP.

Naar aanleiding van dit punt komen er enkele vragen vanuit de leden naar voren:

  • Welke activiteiten gaan er plaats vinden in de kiosk?
  • Kunnen de kinderen nog wel spelen als de kiosk 6m x 6m gaat worden? Dit is het punt wat vaker benoemd wordt. Het is een grote kiosk!
  • De onderhoudskosten voor de toekomst? Wie gaat deze betalen? School, buurt, gemeente?
  • De werkgroep is nog bezig om her en der subsidie aan te vragen.
  • Kan de kiosk afgesloten worden bij slecht weer? (mogelijk een zeil erom heen spannen)
  • Bewust groen in tekenen?
  • Komt er een voorziening in voor elektriciteit?

 

Rondvraag:

  • Trees Verstraten heeft van een buurtlid de vraag gekregen of we geen inloopmiddag voor ouderen (voor iedereen die hier behoefte aan heeft) kunnen organiseren?

Bijvoorbeeld 1x per maand. Trees geeft zelf aan dat dit mogelijk is in het café. Men kan dan gezellig buurten, schaken etc. De koffieprijzen kunnen mogelijk aangepast worden.

We kunnen dit als buurtvereniging samen met Trees op pakken en dit een ½ jaar uitproberen.

Gastspreker: Marion van Zoom. Projectmanager Nieuwbouw ziekenhuis Bernhoven.

Het onderwerp is de rol en de plaats van het ziekenhuis in onze regio.

 

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.

Jolanda | Antwoord 23.09.2013 15.29

wat mij altijd getrokken heeft aan de brunch is steeds een nieuwe locatie. Hopelijk hebben jullie hier iets aan.

Gerrit 04.10.2013 18.09

Bedankt voor je reactie,
We hebben je reactie meegenomen in de bestuursverg.
Nadat we de brunch gekoppeld hebben aan de burendag hebben we dat veranderd.

Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

21.05 | 18:47

t.vandenhurk43@gmail.com

...
21.05 | 13:13

Als u een e-mailadres geeft kan eventueel de foto en brief sturen.

...
21.05 | 09:25

Ik zie niet op welke foto, maar mijn broer heeft een copie van het boekje over het Oventje op de kop getikt. Misschien dat die foto er ook in staat.
Bedankt

...
16.05 | 20:56

Er staat in dat boekje nog een foto met uw vader en een brief gericht aan uw vader.

...
Je vindt deze pagina leuk
Hallo!
Probeer uw eigen website te maken, net als ik! Het is makkelijk en u kunt het gratis proberen
ADVERTENTIE